Tuesday, April 19, 2011

Kebaikan Menunggang Kuda


Kebaikan Menunggang Kuda


Rasulullah saw juga pernah bersabda menganjurkan umatnya berkuda selain memanah dan berenang. Kuda dalam bahasa Arab disebut sebagai 'faras', kuda jantan 'fahl' atau pada umumnya disebut juga sebagai al-khayl.

Didalam Al-Quran perkataan 'kuda' disebut sebanyak 5 kali. Dalam Surah 79 dan Surah 100 disebut al-naziat, al-adiyat dimaksudkan sebagai 'kuda' sementara Surah 37 al-saffat, Surah 51 al-dhariyat dan Surah 77 al-mursalat dimaksudkan kepada kuda.

Sememangnya banyak rahsia yang tersirat di sebalik hadis Nabi saw yang menyarankan umatnya berkuda,memanah dan berenang.Dalam satu hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim Rasulullah ada bersabda, yang bermaksud :

"Ajarilah anak-anak kalian berkuda, berenang dan memanah"


Sabda Rasulullah SAW : “Lemparkanlah (panah) dan tunggangilah (kuda).”
(Riwayat Muslim)

Berkuda amat baik untuk kesihatan manusia. Seluruh anggota tubuh badan dari kepala hingga ke kaki, dari fizikal hingga mental akan mendapat manfaatnya.

Bentuk lekuk badan belakang kuda - tempat di tunggang- adalah baik untuk merawat segala masalah tulang belakang manusia.

Semasa pergerakan galloping iaitu cara rentak kuda melompat dan berlari, menyebabkan vetebra tulang belakang manusia bergesel antara satu sama lain dalam keadaan harmoni, dan meransang saraf-saraf tulang belakang, seolah-olah diurut, sedangkan pakar chiropraktik pun tidak mampu berbuat seperti gerakan natural tulang-tulang veterbra semasa orang menunggang kuda.

Seluruh anggota : tulang rangka, otot-otot, organ-organ viseral - termasuklah sistem penghadaman, sistem saraf, sistem voluntary mahupun involuntary, organ perkumuhan, malah geseran kepada organ-organ seksual akan teransang secara optimum untuk menjadi semakin sihat. Selain itu menunggang kuda turut mencerahkan mata sebab terdapat ransangan terhadap saraf kranial semasa gerakan ‘galloping’ kuda.



* p/s.... saya pun baru belajar menunggang jer. Ni kuda pertama yang baru saya beli.Namanya Tola , semoga kuda ini serasi dengan kami dan memberi keberkatan serta manfaat kepada kami sekeluarga.

*Kepada sesiapa yang sudi memberikan nasihat dan tunjuk ajar tentang bagaimana memelihara dan melatih kuda untuk tujuan riadah, saya amat mengalu-alukan ilmu dari tuan puan sekalian.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment